Slow Motion leveren

Slow Motion

Deze video van een dansvloer is een goed voorbeeld van de toepasbaarheid van slomo’s. In deze video zijn meerdere snelheden in vertragingen toegepast; dit maakt het beeld attractiever en nog interactiever met de hier gemonteerde muziek. Gefilmd in 4K 10-bits 4-2-2 op 100 fps en uitgebracht in Full HD, 50 fps. Hieronder méér over slomo’s.

Een apart product vormt het maken van zogenaamde “slow motions”. Dit is een (sterk) vertraagde film die, wanneer met de juiste apparatuur en techniek gefilmd, vloeiende beelden laat zien. Hierdoor krijgt het onderwerp extra aandacht. Een extra aandachtspunt blijven de licht-omstandigheden tijdens deze slomo’s. Bepaalde soorten kunstlicht maar ook de hoeveelheid licht zelf bepaalt of een opname slaagt of niet. In de hedendaagse reclame en grotere producties wordt slow motion techniek steeds vaker toegepast. Hoewel de “slomo” op zich dus ook een film is en onderdeel kan zijn van één van onze andere producten maken wij dit type film ook voor derden. Wij kunnen slomo’s maken op een basis van initiële 800 frames per second (uitgaande van de Europese PAL camera-instelling). Met de wetenschap dat de gebruikelijke beeldsnelheid in Europa op 25 fps ligt is eenvoudig uit te rekenen welke vertraging dan mogelijk is: 800/25 = maar liefst 32 x. De hiervoor benodigde “hoge snelheidscamera” en beheersing van de techniek is specifiek; wij beschikken over beide. Onder moeilijke omstandigheden als weinig licht en op zichzelf al snel bewegende onderwerpen zetten we het maximale “wapen” in: een camera die tot 120 fps kan filmen. In 4K en met 10 bits 4-2-2 kleurdiepte. Deze 120 fps kunnen we in de postproductie nog tot 20 keer vertragen. Dat levert tot 80 x vertraagd beeld op. Let op het woordje “tot”, want het zijn de omstandigheden die dit mogelijk moeten maken. 😉

Time Lapse

De slomo is eigenlijk de ingewikkelde tegenhanger van de tegenwoordig eveneens populaire “time lapse”. Bij een time lapse worden er juist veel mìnder beelden per seconde gemaakt en soms zelfs met een interval van enkele seconden of minuten tussen de beelden in. De opnames worden, door de camera of een programma, tot een filmpje samengesmolten en doordat de er op basis van de eerder genoemde 25 fps standaard tijd “mist” wordt het versneld afgespeeld. Veelal toegepast om statische situaties levendig te maken of een proces versneld te kunnen tonen. Ook voor de time lapse hebben we de apparatuur en de techniek in huis.

In de eerste 20 seconden van de onderstaande video ziet u de techniek van time lapse toegepast. Bijzonder hierbij is dat we het perspectief van het beeld gaande de time lapse ook nog aanpassen. Dit maakt het effect nog dramatischer. Na 20 seconden gaat de timelapse over in een slide show met foto’s van zeer zwaar onweer.

× Whatsapp